3 اکتبر 2022 - در یکی از اولین مطالعات برای بررسی رابطه بین مصرف انواع مختلف غلات و بیماری زودرس عروق کرونر در خاورمیانه، محققان دریافتند که در یک جمعیت ایرانی مصرف بیشتر غلات تصفیه شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری زودرس عروق کرونر در ارتباط است، در حالی که خوردن غلات کامل با کاهش این خطر مرتبط می باشد. این مطالعه در نشست همزمان کالج آمریکایی قلب و عروق در خاورمیانه (ACC) و سیزدهمین کنگره انجمن قلب امارات، که در دبی، امارات متحده عربی، که از 7 تا 9 اکتبر 2022 برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

به گفته ی محققان، در مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی ارتباط بین مصرف انواع مختلف غلات با خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر گزارش شده است. مطالعه ی حاضر ارتباط بین مصرف غلات تصفیه شده و غلات کامل و خطر ابتلا به PCAD را در یک جمعیت ایرانی ارزیابی کرد.

بیماری عروق کرونر زودرس (PCAD) به باریک شدن آترواسکلروتیک عروق کرونر در مردان زیر 55 سال یا در زنان زیر 65 سال اشاره دارد. اغلب در اوایل بیماری بدون علامت است، اما ممکن است به درد قفسه سینه (آنژین صدری) و/یا حمله قلبی همراه با باریک شدن پیشرونده (تنگی) یا پارگی پلاک دیواره شریان، منجر شود. عوامل خطر برای PCAD شامل سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت است.

به گفته ی دکتر محمد امین خواجوی گسکری نویسنده ی ارشد این مقاله از مرکز تحقیقات قلب و عروق  در دانشکده ی علوم بهداشتی دانشگاه اصفهان، عوامل زیادی در این امر که چرا افراد ممکن است غلات تصفیه شده بیشتری نسبت به غلات کامل مصرف کنند، دخیل هستند و این موارد بین افراد متفاوت است، اما برخی از مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از: اقتصاد و درآمد، شغل، تحصیلات، فرهنگ، سن و عوامل دیگر. رژیمی که شامل مصرف مقادیر زیاد غلات ناسالم و تصفیه شده باشد را می توان مشابه رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی قند و روغن های ناسالم دانست.

آردها یا موادغذایی تهیه شده از غلات کامل، حاوی کل دانه ی غلات هستند، در حالی که غلات تصفیه‌شده آسیاب می شوند و سبوس و بخش های سلولزی دانه از آن جدا شده و به آرد تبدیل می‌شوند تا ماندگاری بهتری داشته باشند، اما در این فرآیند مواد مغذی مهمی را از دست می‌دهند. راهنمای انجمن قلب آمریکا/ACC 2019 در مورد پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی عروقی، رژیمی را توصیه می‌کند که بر مصرف سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل و ماهی برای کاهش عوامل خطر بیماری قلبی تاکید دارد.

در این مطالعه، 2099 فرد مبتلا به PCAD از بیمارستان‌های دارای آزمایشگاه کاتتریزاسیون در شهرها و قومیت‌های مختلف در سراسر ایران که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفته بودند (زنان 70 ≤ سال و مردان ≤ 60 سال) انتخاب شدند. در مجموع، 1168 فرد دارای عروق کرونر طبیعی در گروه کنترل قرار گرفتند، در حالی که گروه بیماران شامل 1369 بیمار مبتلا به CAD با انسداد برابر یا بیش از 75٪ در حداقل یک شریان کرونر منفرد یا با انسداد برابر یا بیش از 50٪ در شریان کرونر اصلی چپ، بود.

به شرکت کنندگان بدون تشخیص قبلی بیماری قلبی، یک پرسشنامه ی بسامد غذا برای ارزیابی رژیم غذایی، رفتارهای غذایی و بررسی ارتباط بین مصرف غلات کامل و غلات تصفیه شده با خطر ابتلا بهPCAD  داده شد. پس از تنظیم برای عوامل مخدوش کننده، مصرف بیشتر غلات تصفیه شده با افزایش خطر PCAD همراه بود، در حالی که مصرف غلات کامل با کاهش خطر PCAD مرتبط بود(رابطه معکوس).

دکتر خواجوی گسکری گفت: از آنجایی که تعداد فزاینده ای از مطالعات، افزایش مصرف غلات تصفیه شده در سطح جهان و همچنین تأثیر آن بر سلامت کلی را نشان می دهند، مهم است که راه هایی برای تشویق و آموزش مردم در مورد مزایای مصرف غلات کامل پیدا کنیم. تاکتیک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند شامل آموزش انتخاب‌های غذایی بهبود یافته در مدارس و سایر مکان‌های عمومی به زبان ساده‌ای است که عموم مردم بتوانند آن را بفهمند، همچنین در برنامه‌های تلویزیونی و با ادامه انجام تحقیقات سطح بالا که در کنفرانس‌های پزشکی ارائه شده و در مجلات پزشکی منتشر می‌شوند. پزشکان نیز باید گفتگوهایی را در این زمینه با یکدیگر و بیمارانشان داشته باشند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221003/Study-examines-the-link-between-different-types-of-grain-intake-and-premature-coronary-artery-disease.aspx